یادگیری سریع زبان آلمانی

مقدمه نسبتا طولانی

هیچ وقت فکر نمیکردم یک روز به زبان آلمانی علاقه مند بشم و بخوام در مورد تجربه من در یادگیری زبان آلمانی   چیزی بنویسم. من چند سال پیش با این که زبان انگلیسی رو تو کنکور صفر زده بودم تو کنکور قبول شدم و با توجه به این که ترم دوم یا بهمن ماه قبول شده بودم تصمیم گرفتم تواین فاصله تا بهمن ماه تو کلاسای زبان شرکت کنم تا بتونم زبان انگلیسی رو تو دانشگاه پاس کنم! برای همین رفتم و در یک کلاس آموزش زبان انگلیسی ثبت نام کردم. من رفته بودم در حدی زبان یاد بگیرم که درسهای زبان فنی و زبان تخصصی رو پاس کنم اما اتفاق جالبی افتاد و نمیدونم چی شد که به زبان انگلیسی علاقه مند شدم و 18 ماه بعد داشتم توی همون موسسه زبان انگلیسی روتدریس میکردم.

اون موقع ها از روی علاقه روزی شیش الی هفت ساعت با یادگیری زبان انگلیسی درگیر بودم. یکی از تفریحاتم این بود که دیکشنری لانگمن رو باز می‌کردم و شروع می‌کردم به مطالعه صفحه به صفحه اش. توش می‌چرخیدم و کلی لغت رو به خزانه لغات انگلیسیم اضافه می‌کردم. همیشه با خودم فکر می‌کردم که یک روز بعد از این که زبان انگلیسی رو تموم کردم (چه ساده بودم!) بعد فرانسوی رو شروع می‌کنم و بعد هم ایتالیایی رو. اما هیچوقت توی لیست ذهنیم هرگز به زبان آلمانی فکر هم نمی‌کردم. در واقع از این که این زبان انقدر تلفظ کلماتش و نوشتارش سخت بود گیج وعصبانی می‌شدم. از قواعدش که هیچ اطلاعی نداشتم. اما امروز در کمال ناباوری برای خودم مدتی هست که دارم زبان آلمانی کار می‌کنم و اتفاقا بعد از تحمل اون سختی های اولیه اش داره کم کم برام جالب و جذاب میشه و ازش خوشم میاد. احساس می‌کنم دارم کم کم یک معمای خیلی سخت و پیچیده رو حل می‌کنم.

در میزان سختی زبان آلمانی همین بس که گفته میشه بعد از زبانهای آسیای شرقی سخت ترین زبان دنیاست. و معمولا اکثر کسایی که میرن سراغش یک مدت بعد یادگیری آلمانی رو  با احساس سرخوردگی یا شاید هم انتخاب اشتباه  ترک می‌کنن.
برای یادگیری زبان آلمانی چون ترس زیادی ازش داشتم اول تصمیم گرفتم که در کلاس های حضوری شرکت کنم تا در حضور یک استاد قدم به قدم پیش برم. درست مثل تجربه زبان انگلیسیم. دو ترم هم شرکت کردم. اما در واقع متوجه شدم که در این مورد خاص کلاس مناسب من نبود. بنا براین کلاس رو گذاشتم کنار و تصمیم گرفتم خود آموز کار کنم. اولش کار سختی بود. از منابع پراکنده اینستاگرامی شروع کردم تا نهایتا به چند تا سایت حرفه ای و البته کاملا رایگان برخوردم که به شیوه ای حرفه ای و مناسبِ زبان آلمانی این زبان رو یاد میدادن. اینجا اون سایت های مورد نظر رو معرفی میکنم و در مورد ویژگی های هر کدوم مختصر توضیح میدم.
یکمی هم از تجربه خودم در یادگیری زبان آلمانی می‌نویسم.

اصل مطلب
سایت اول

دولینگو

 یک سایت آموزشی چند زبانه است. توی این سایت زبانهای آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی و پرتغالی به زبان انگلیسی تدریس می‌شن. یعنی شما باید یک حد اقلی از زبان انگلیسی رو بلد باشین تا بتونین با این سایت کار کنید و زبان مورد نظرتون رو یاد بگیرید. شیوه آموزشش بسیار کاربردی و عمیق هست.

نکات مثبتش عبارتند از:

  • اولا دسته بندی بسیار دقیق و جزئی از مواد آموزشی داره
  • دوما از شیوه تکرار استفاده میکنه تا مفاهیم کاملا جا بیفته
  • سوما همه مهارتها رو همزمان پیش میبره
  • چهارما مواد آموزشی متنوعی داره از قبیل داستانهای صوتی و آزمونهای مرحله ای
  • پنجما این که این سایت آموزش زبان آلمانی رو به صورت موفقیت آمیزی به یک گیم تبدیل کرده. و شما هر چقدر که پیش می‌رید امتیاز می‌گیرید و مراحل سخت تر و پیشرفته تر برای شما فعال می‌شن.

این ویژگی باعث میشه شما خیلی بیشتر لذت ببرید از آموزش زبان سختی مثل آلمانی.
آخرین ویژگی مثبتش هم از نظر من سیستم گزارش دهی سایت بود که به صورت منظم هفته ای یکبار از روند پیشرفت شما یک گزارش به شما میده.

نکات منفیش هم این که در بعضی موارد تکرار بیش از حد هست به نظر من و خسته میکنه کاربر رو.

 سایت دوم

پلی لینگوال

سایت دوم سایت پلی لینگوال هست.که مثل دولینگو یک سایت دو زبانه هست که توش زبانهای مختلفی روبه زبان انگلیسی درس میده. شکل کارش کمی با دولینگو متفاوته از این نظر که خیلی بازی سازی انجام نداده. اما از نظر محتوا غنی هست و نکاتی که در دولینگو ذکر نشدن رو اینجا میتونید ببینید.

سایت سوم

سایت لرن جرمن ایزیلی هست. این سایت یک ویژگی خوب داره و اون هم این که به کسایی می خوره که از قبل با زبان انگلیسی آشنایی دارن. روش کار این سایت مبتنی بر تشابهات بین زبانیه. یعنی اول از اونجایی شروع کرده که بین زبان انگلیسی و آلمانی تشابهاتی وجود داره. و در همون نگاه اول کلی تشابهات رو به شما نشون میده که باعث می‌شه راحت تر با زبان آلمانی کنار بیاید. این سایت البته یک خبرنامه دو زبانه هم داره که هر از چند گاهی نکته های موزنده ای رو یاد آوری می‌کنه.
این سایت البته یک نسخه پریمیوم هم داره که من استفاده نکردم.

سایت چهارم

Languagetool

یک سایت عالی و رایگان که نوشته های شما رو از نظر املایی و نگارشی و گرامری چک میکنه و بسیار مفیده. خوبی این سایت این هست که شما هر زبانی رو که یاد می‌گیرید می‌تونید در گویش های مختلفش اون زبان رو بررسی کنید. مثلا می‌تونید نوشته خودتون رو در آلمانی در سه گویش آلمانی و اتریشی و سوئیسی بررسی کنید و نکات جالبی رو در تفاوت های گویشی یاد بگیرید. نکته جالب اینه که این وب سایت یه افزونه کروم داره که میتونید روی کروم نصب کنید و ه صورت اتوماتیک هر چی نویسید رو از نظر گرامری و چک می‌کنه و اگر خطایی داشته باشه آنلاین نشون میده. 

تجربه من
کتاب آموزش زبان آلمانی Menschen
کتاب آموزش زبان آلمانی منشن

و اما تجربه من در یادگیری زبان آلمانی. من متوجه شدم که زبان آلمانی بر خلاف زبان انگلیسی جزئیات خیلی زیادی داره که برای یادگیری سطوح بالاتر این زبان کاملا لازم و واجب هستن. در نتیجه سرعتی کار کردن در آموزش زبان آلمانی جواب نمیده. چون جزئیات زیاده و یادگیری عمقی این حجم از مطلب زمانبره . اما در زبان انگلیسی بعد از لوِل المنتری سرعت یادگیری خیلی زیاد میشه. بنا براین اگر یادگیریتون کند پیش میره بدونید که در مسیر درستی هستید.

نکته مهم در آموزش و یادگیری زبان آلمانی آهستگی و پیوستگیش هست. آهستگی رو که خود زبان آلمانی برای شما ایجاد می‌کنه اما پیوستگیش دست شماست. اگر بتونید پیوستگی رو حفظ کنید به مرور به زبان آلمانی علاقه مند می‌شید.
اگر مثل من خواستید روش خودآموز رو در پیش بگیرید یه ایده جالب دیگه استفاده از آموزش های موجود در یوتیوبه. میتونید آموزش های رسمی کتاب ها رو هم ببینید. من خودم آموزش های کتاب Menschen  رواز  این صفحه  دیدم و کلی استفاده کردم چون خیلی خوب کتاب منشن رو که یکی از بهترین کتابای آموزش زبان آلمانی هست رو درس میده. خوبیش اینه که مثل کلاس خصوصی می مونه و حضور آدمای دیگه حواستونو پرت نمیکنه و نکته مهمتر این که میتونید اگر یه مطلبی رو متوجه نشدید دوباره ببینید.
به عنوان نکته پایانی اینم گم که اگر خواستید ا یوتویوب و کتا پیش برید توصیه اکید میکنم که حتما کتاب کاغذی رو بخرید و جلوتون باشه و نکاتی رو که براتون مهم هست رو تو خود کتاب بنویسید. 

این کار باعث می‌شه تمرکزتون برای یادگیری بالاتر بره. چون روی پی دی اف یادداشت گذاری سخته و جا به جا شدن بین پی دی اف و پلیر youtube خودش باعث حواس پرتیتون میشه. کتاب رو هم می‌تونید از اینجا به صورت آنلاین بخرید.

در آخر امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه و بتونه کمک کنه تا راه مناسب خودتون برای یادگیری زبان جذاب آلمانی رو پیدا کنید.اگر فکر می‌کنید این مطلب مفید هست لطفا لینک مطلب رو با دوستانتون هم شیر کنید.


12 دیدگاه

افسانه · آوریل 22, 2019 در 11:03

عالیه تجربه ات و اینکه راهنمایی کردی سایتهارو ،بهت افتخار می کنم و دوست دارم من هم مثل تو‌پیش برم و آروم اروم با پیوستگی برم جلو

    حسین طارمیلر · آوریل 23, 2019 در 14:53

    ممنونم عزیزم

    مریم · ژانویه 3, 2023 در 10:31

    سلام حسین اقا.از تجربه تون استفاده کردم.ممنون.فقط یه سوال اینکه فرمودین با سرعت و زمان کم نمیشه زبان المانی رو یاد گرفت کاش میگفتین تو چند ماه طبیعیه.اینکه تو ۶ماه بتونیم ب۱زبان المانی رو بگیریم منطقیه؟؟

      حسین طارمیلر · مارس 13, 2024 در 16:30

      سلام بله. خوبه. خیلی از افراد وقتی متمرکز کار میکنند می تونند توی همین زمان b1 رو بگیرند

محمد · آوریل 23, 2019 در 06:42

سلام حسین
کاش وقت کنی راجب روش یادگیری زبان انگلیسی هم یه پست بزاری.
ممنون

    حسین طارمیلر · آوریل 23, 2019 در 15:00

    محمد عزیز سلام.
    حتما یکک روز از تجربه شخصی خودم در یاد گیری زبان انگلیسی هم می نویسم. اما تا اون روز یک لینک خوب معرفی میکنم که مطالعه اش خیلی میتونه سود مند باشه.
    اینجا رو بخون

عاطفه · سپتامبر 18, 2019 در 08:39

سایتی که از نظر گویش مورد بررسی قرار میده بسیار جالب بود حتما در مورد فرانسه اينو امتحان میکنم.. و اینکه چقدر به انگلیسی علاقه مند بودی که روزانه 7 ساعت دیکشنری ميخوندى.. کاش در مورد فرانسه اینطور بشم..

    حسین طارمیلر · سپتامبر 21, 2019 در 15:02

    خیلی علاقه ممد بودم. و لذت میبردم. مطمئنم که اگر تو هم یکبار امتحان کنی حرف منو تایید میکنی

مهدی فیضی · سپتامبر 20, 2019 در 05:52

سلام حسین جان خوبی
خیلی خوشحال شدم وبسایتت رو دیدم
و اینکه استفاده مفیدی بردم
انشالله که سالم و سرحال باشی بازم از مطالب ارزنده ات به اشتراک بزاری
ممنون

    حسین طارمیلر · سپتامبر 21, 2019 در 14:59

    ممنونم از لطفت مهدی جان. امیدوارم خوشت آمده باشه.

فاطمه · دسامبر 23, 2020 در 18:03

سلام ممكنه بهترين كتاب ها در زمينه تقويت و يادگيري بهتر آلماني معرفي كنيد؟

Zhinous Vida · ژانویه 30, 2021 در 09:30

دریادگیری زبان یادگیری مستمر و بدون وقفه خیلی کمک میکنه ، من انگلیسی و آلمانی و فرانسوی رو بصورت خودخوان تا سطح های B1 یادگرفتم بعدش کلاس رفتم

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *