کتاب فلسفه ای برای زندگی-رواقی زیستن در دنیای امروز

درباره رواقیون

چند وقتی بود اسم کتابِ فلسفه ای برای زندگی با عنوان فرعی ” رواقی زیستن در دنیای امروز ”  را در جاهای مختلف می شنیدم. هر کسی هم که این کتاب را معرفی می کرد  توصیه به خواندنش می کرد. برایم جالب بود که حتما آن را بخوانم. از زبان خیلی ها مختصری در مورد آن شنیده بودم. از استاد مصطفی ملکیان شنیده بودم که بهترین کتابی بوده که ایشان در سال 94 خوانده اند و از دکتر علی صاحبی جایی خواندم که ایشان هم گفته بودند که به فرزاندانشان توصیه می کرده اند که حتما این کتاب را بخوانند. باز جایی دیگر دیدم که امیر مهرانی مربی تحول فردی خلاصه ای از این کتاب را به صورت گفتار در کانالش منتشر کرده بود. یکبار هم فکر می کنم در سایت صدا نت یا شاید ترجمان بود که این کتاب و نویسنده اش ویلیام اروین معرفی شده بود.  به هر ترتیب بعد از مراجعه به اکثر کتاب فروشی های شهر و پیدا نکردن این کتاب؛  آن را به صورت آنلاین از اینجا سفارش دادم.. تا الان تقریبا کمتر از صد و پنجاه صفحه از آن را خوانده ام. و از ترجمه ی روان و گویای متن بسیار لذت بردم. اصل متنِ کتاب هم که مربوط به آموزه های فلسفه رواقیون است برایم بسیار جالب و آموزنده بود.

همان طور که گفتم کتاب را ویلیام اروین نوشته و این کار را با بررسی منابع و آثار باقیمانده از فلاسفه 2500 سال پیش یونان انجام داده است. خود اروین میگوید که زمانی تصمیم به نوشتن این کتاب گرفته که در دهه پنجم زندگیش بوده و تازه متوجه شده که برای زیستن فلسفه ای ندارد. یعنی نمیداند چرا و برای چه هدفی و با چه روشی و دستور العملی زندگی میکند؟  و از این رو به تحقیق و پژوهش می پردازد و فلسفه رواقیون را مطالعه میکند و دستورالعملهایی از آن را که با زندگی مدرن امروزی ما قابل تطبیق هست را یکجا جمع میکند و تحت عنوان فلسفه ای برای زندگی به صورت یک کتاب منتشر میکند.

پی نوشت:

تصمیم گرفته ام که برداشت های خودم  از فلسفه رواقی و کاربستهای آن در زندگی روز مره انسان را در حدی که خودم می فهمم اینجا بنویسم و بخش هایی از آموزه های این فلسفه را با شما به اشتراک بگذارم. لطفا این نوشنه را فعلا در حد یک مقدمه برای بخشهای بعدی بدانید. به زودی در مورد محتویات خود کتاب هم می نویسم.

مطالب مرتبط:

کتاب فلسفه ای برای زندگی-رواقی زیستن در دنیای امروز
فلسفه ای برای زندگی-رواقی زیستن در دنیای امروز- قسمت اول
فلسفه ای برای زندگی-رواقی زیستن در دنیای امروز- قسمت دوم
فلسفه ای برای زندگی-رواقی زیستن در دنیای امروز- قسمت سوم


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *